Saturday 4 August 2012

Mandrie de mama


Nu demult ne mutasem pe o strada noua : vecini noi , peisaj nou dar imbietor .Asa aveam s-o cunosc pe kiria`Gramati .Imbatranita inainte de vreme ,fiecare rid arata ca nu a dus o viata in puf de gasca, ba din contra .
Kira`Gramati avea in jur de 65 de ani desi ,daca nu i-ai sti varsta reala i-ai da fara sa stai pe ganduri 75 daca nu mai mult .
In serile de vara mai ales , ne strange cam toata vecinatatea in curtea incapatoare in jurul mesei .O cafea , o gustare ,tot ce are iti pune pe masa cu toata inima .De-a lungul acestor seri am aflat si povestea ei , una din acele povesti de viata vechi , daca 50/70 de ani in urma poate fi numit vechi .
Dansa provenea dintr-o familie saraca ,orfana de tata ,care numara inca 5 frati , 3baieti si 2 fete .A cunoscut munca inca de la 7 ani ,caci mancarea trebuia castigata .Mama ei ,incropea asa cum dadea cerul , masa saracacioasa pentru gurile ce le-avea de hranit .
Casatorita fiind de tanara , kira`Gramati avea sa munceasca la fel de mult mai departe ..
-Eh, daca ar putea peretii astia si drumurile astea sa vorbeasca sis a spuna cate lacrimi au vazut de la mine !Era atunci cand m-am maritat viata grea .Imi amintesc ca n-aveam nici de unele .Ne-am facut o camera si nu aveam usa ;abia la sfarsitul verii ne-am pus una , ca eram insarcinata ,si o sobita mica intr-un colt …Copii i-am avut unul dupa altul si n-aveam bani nici sa-mi cumpar o rochie pentru gravide.O vecina si-a facut mila si mi-a croit una .Cu rochia aia am trecut trei sarcini , caci altfel nu aveam cu ce iesi din casa sa merg nici la biserica .
Cand cel mai mic dintre copii a facut un an ,kira`Gramati si-a gasit de munca la un restaurant si apoi la inca unul .”To delfini “ avea munca multa , iar vara nu aveai timp sa respiri .Cu toate astea nu se plangea alesese sa munceasca doua schimburi pentru a reusi sa-si creasca copii .
La sfarsitul saptamanii mereu cerea banii in avans .Copii cresteau si studiile cereau sacrificiu .
-Ce-I cu tine Gramati ?O tachina mereu Panaghis , seful , cand o vedea duminica stand si asteptandu-l .
-Stii mata sefu` , ce sa fac ? pleaca fata maine la facultate ,am nevoie, ce sa fac ?
Da..copii ei au studiat .Toti 3 au studiat si-au ajuns departe .
Kira`Gramati singura stie cat a plans strangand drahma langa drahma pentru a plati ca cei 3 sa aibe ceea ce ea n-a avut .Si a reusit .
Azi e o batranica simpatico ce-si poarta cu demnitate urmele anilor in care n-a stiut ce-nseamna sa dormi mai mult de 4 ore din 24 .Picioarele sunt albastre de venele iesite in afara de la atata stat in picioare , degetele strambate si fata extreme de ridata ,dar mereu zambitoare .
Acum e multumita si mandra .
-Eu am fost un copil orfan .Munceam de dimineata pana seara ca sa avem putina paine pe masa , dar copii mei au ajuns acolo unde a trebuit sa ajunga ,departe de chin si saracie .Baiatul meu e inginer , am o fata director de liceu si o alta medic chirurg in Suedia .
De curand Vanghelio ,d-na medic chirurg a aparut pe coperta unei reviste suedeze , ca cel mai bine-platit medic , cu varsta peste 40 de ani .
Si ceea ce-i mai important de retinut este respectul fata de parinti , in special fata de mama .
-Pot sa mor si maine , spune kira`Gramati ,stiu ca nu am muncit si trait degeaba .

3 comments:

  1. Am pus in voi iubirea si grija de parinte, am ocolit tot raul,scotandu-l din cuvinte. Sa nu va-ntine viata sa nu-i simtiti durerea. In voi mi-fost speranta si voi mi-ati fost averea. La tpt ce v-ati dorit m-am aplecat s-ascult , si am incercat putinul sa-l fac mult. Cu peticul din coate am alungat nevoi . V-am aparat cu trupu-mi de vanturi si de ploi. V-am impartit averea ce bob cu bob am strans , si v-am zambit si-atunci cand sufletu-mi a plans. Am pus in voi speranta ca singur n-o sa fiu, dar a-ti plecat si-n juru-mi s-a adunat pustiu. Sa nu uitati de mane atata cat mai sunt. Eu nu-mi doresc prea multe,mi-ajunge un cuvant sa stiu ce e cu voi,sa stiu ca sunteti bine. ..si bucuria vostra ma tine si pe mine

    ReplyDelete