Saturday 4 August 2012

Unde mergi ai ??La Florica !! (partea 1 )



M-am hotarat intr-o vacanța de iarnă să merg ,nici mai mult , nici mai putin decât la..Florica .Nu vă treacă prin minte că Florica din povestirea mea ar fi vreo vacă , căci nu este .
Așa ca ..zis și facut .Bagajele gata și...sus în tren .Pe peronul gării Nicolina din Iași , inghesuiala mare .Toți  studenții moldoveni așteptau trenul de Chișânău .V-ați dat seama despre ce Florică vorbesc ?Una aflată la vreo 60 de km de Chisânău ,un sat din raionul Căinari .
Deja venită mai dinspre Țara Romanească ,eram in altă lume auzind doar grai moldovinesc .Așa că , după călătoria în trenul de dormit și ceva peripeții ,ne-am trezit lasați undeva pe un camp ,de autobuzul Chisinău –Florica ,care s-a decis brusc să nu meargă pană în sat .
Nu ne chiar ardea de mers pe jos , după atâtea ore de călatorie și pe un frig...de-ți taia fața si mai multe nu , dar ..soarta drumețului .
Noaptea eu și Ksioușa am dormit buștean .La prima oră insă a dimineții ,o bătaie puternică in ușa .Mă trezesc buimacă, aproape fară să realizez unde sunt , caut ușa cu pricina ,o deschid și ma uitam năuca la cel care sta și mai nauc în fața mea
-Bună dimineața !ii zic în treacăt ...pe cine cauți ?
-Da shi ,tu ești românca ?veni răspunsul .
Deja somnul îmi sari fara să-l rog .
-Deci..pe cine ziceai...pe cine  căutai ?
-Pi Ksioușa..Eu mi-s Vitalie .
Așa l-am cunoscut pe Vitalie .Un tip inalt și deșirat ,urâțel de mama focului ,dar cu o inima mare ,cum aveam să constat pe parcus .
Sătucul era liniștit ,situat nu departe de un lac ,înconjurat de vii si livezi ,date in proprietatea oamenilor dupa ce n-a mai fost Kolhozul .
-Da shi fashi ai ?Dormi și-acuma ,când soarele-i la amiezi ?Îi strigă el Ksiușăi spre ușa dormitorului rămasă întredeschisă .
-Heheiiii,Vitalikkk, shto ti delaeshi ?(ce faci ?)întreba Ksioușa făcându-și apariția așa ciufulită cum o prinse vremea .
-Haidiț la mine sâ va pun cafea  , zise Vitalik
-Bine , da` de unde ai știut că am venit ?
-Iaca mi-o zâs Aleșka lui ge` Leoșa .
-Aha , l-am văzut în avtobus ,numa la noi s-a uitat .
Am traversat satul spre celalt capăt , unde era casa lui badea Andrei si tanti Marusea , părinții lui Vitalik .Curtea mare , incăpătoare ,ne aștepta deja cu poarta larg deschisă .Peste tot doar fețe zâmbitoare și calme .Vorbeau așa de rar , că mie mi se părea că eu vorbesc extrem de repede .
-Da bine-ați vinit!! Ne întâmpină mama lui Vitalik .
Ne-a pupat ,îmbrățișat ,de parcă eram copii ei ,nu alta .
-Viniț la mama sî mâncați ceva .
N-am avut nici o șansă să-i explicăm că era prea dimineața pentru mâncare .Tanti Marusea ne-a umplut masa și gata .
-Vrei niște pepeni murați ?imi zice .
Eu , ca să fiu politicoasă, dau afirmativ din cap ..și ma trezesc cu o ditamai farfuria cu...castraveți .
Zic..-da ăștia sunt castraveți ...
-Ei , la noi ăstia se cheamă pepini..
-Răsărită cine vrea ?Intreba Vitalik , răsărit și el in pragul ușii .
Mă uitai spre Ksiușa ..
-De semințe de floarea soarelui vorbește ,îmi explică ea repede .
-Vitalik , da` Andrei unde-i ?
Vitalik începu să râdă .
-Da un` sî hie ? Iaca dorme .Îi tare obosît .Asara furăm la discotecă în satul vecin ș-o baut o lecuț cam mult .Eu nu știam câ dânsu , s-a luat șî la batai pe-acolo .Vine cela a lu badea Ghorghe șî zîce .
"-Bă Vitalie , fractu„ ia bataie afară ."
Mă duc afară , da ci sî văz ?Întuneric nevoie mare șî-n lumina ce bătea din discotecă văz o gramadî di oameni , gramadî .Nu putei aleji care mâna sau chicior a cui îi .Mă duc acolo , încep a scotoci după dânsul.Îl găsăsc ,îl pun în chicioare ..da n-apuc să-ntorc capu că ma trezesc și eu cu una în falcă și nu-l mai vad pe Andrei ,da nici pi mini .Noroc că erau toți beți.Îi dau iar la o parte , îl găsesc șî pe Andrușa și hai acasă .

5 comments:

  1. Ce sa zic, bine ca ai dat de un sat unde se vorbeste asa cum se vorbeste.... ca daca ti se vorbea in limbajul ala (care dialect nu poate fi numit din punctul meu de vedere) plin de rusizme si cuvinte schimonosite nu cred ca ai fi participat la discutiile cat de rare or fi fost acestea... Bun venit in Basarabia!

    ReplyDelete
  2. Asa e...spre exemplu in Chisinau , se vorbea pe-atunci doar rusa .Numai la piata taraneasca puteai auzi si..romana, fie ea si dialect .
    Oricum mi-a placut Basarabia, asa saraca cum era, cu rusisme cu tot.Sunt locuri de care mi-e enorm de dor :(

    ReplyDelete
  3. Miiiiiiiiiiiiiiii ................nu pot sa cred..redai ca o camera de luat vederi acele timpuri :))) Cati ani aveam???? 16-17???? Doamne, cata vreme a trecut.........Atat ma bucur sa-mi amintesc acele clipe, pe care altfel nu stiu daca le-as fi rememorat..erau acolo stocate, dar cine stie daca le reactivam atat de acurat :))))))))..poate cand ne-om intalni si-om depana amintiri :)))))))))) Aia cu "shi, tu esti romanca?" e fenomenala..imi amintesc :))))))))))) si cand se adunau toti în jurul tau si-ti ziceau: "Hai, mai grăieşti oleacî pi româneşti".. Oricum, nu-i tarziu niciodata sa repetam experienta :))))))))))))))))))))))))))

    ReplyDelete
  4. Vremuri de demult puse pe foaie sunt amintiri de nepretuit in zilele noastre

    ReplyDelete
  5. Vremuri de demult puse pe foaie sunt amintiri de nepretuit in zilele noastre

    ReplyDelete